ВЛИЯНИЕ КОММЕРЦИАЛИЗИРОВАННЫХ ПРОСТРАНСТВ НА ВИЗУАЛЬНЫЕ КАЧЕСТВА АРХИТЕКТУРНОЙ СРЕДЫ

М. Я. Авербах

Аннотация


В статье поднимаются проблемные вопросы визуального загрязнения городской среды. Уточнены основные термины и понятия, которыми оперируют исследователи данного научного направления в зарубежной практике. Показаны механизмы, которые приводят к распространению коммерческих вывесок в городе. В качестве полемики предложены некоторые приемы, которые помогают глубже рассмотреть особенности восприятия окружающей среды потребителем.

Ключевые слова: городское пространство, архитектурная среда, визуальные эстетические качества, коммерческие знаки, потребительское восприятие, историческая застройка.


Полный текст:

PDF (Українська)

Литература


Література

Дизайн. Иллюстрированный словарь-справочник [Текст]/ Г. Б. Минервин, В. Т. Шимко, А. В. Ефимов и др. ; под. общ. ред. Г. Б. Минервина. –– М. : «Архитектура-С», 2004. –– 288 с.

Авербах, М. Я. Визуальные коммуникации в архитектурной среде [Текст] / М. Я. Авербах // Наук. ж. «Науковий огляд». –– 2015. –– №9 (19). –– С.65––73.

Авербах, М. Я. Іноземний досвід залучення громадськості до вирішення проблеми забруднення візуального простору міста [Текст] / М. Я. Авербах // Сборник научных трудов «Актуальные научные исследо-вания в современном мире» –– Переяслав-Хмельн. –– 2017. –– выпуск 3(23), часть 5. –– С.5––13.

Cronin, Anne M. (2010). Advertising and the metabolism of the city: urban spaces, commodity rhythms. [Електронний ресурс] – Urban Studies Society – Режим доступу: http://www.research.lancs.ac.uk/portal/en/publications/-(830176ab-fdf1-4aff-8702-f08b7b283fe2).html/ — 01.06.2017 р. — Загол. з екрану.

Cronin, Anne M. (2010). Advertising, Commercial Spaces and the Urban. [Електронний ресурс] – Basingstoke – Режим доступу: http://www.research.lancs.ac.uk/portal/en/publications/-(8608315d-ea5e-4ac0-a319-6bd51341d814).htm/ — 01.06.2017 р. — Загол. з екрану l.

Nasar, J., Hong, X. (1999). Visual Preferences in Urban Signscapes. [Електронний ресурс] – Environment and Behavior 31(5):671-691 – Режим доступу: https://www.researchgate.net/publication/249624307_Visual_Preferences_in_Urban_Signscapes/ — 01.06.2017 р. — Загол. з екрану.

Stamps, A.E. (2012). A Walk down the block: spatial and temporal parameters of aesthetic judgments about ordinary streetscapes. [Електронний ресурс] – Perceptual and Motor Skills 114(2):553-62] – Режим доступу: https://www.researchgate.net/publication/228111207_A_walk_down_the_block_Spatial_and_temporal_parameters_of_aesthetic_judgments_about_ordinary_streetscapes/ — 01.06.2017 р. — Загол. з екрану.

Stamps, A.E. (2012). Efficient visualization of urban spaces. [Електронний ресурс] – Usage, usability and utility of 3D city models –– Режим доступу: https://www.researchgate.net/publication/265250326_Efficient_visualization_of_urban_spaces/ — 01.06.2017 р. — Загол. з екрану.

Portella, Adriana (2014). Visual pollution: advertising, signage and environmental quality / Adriana Portella // Farnham, Surrey, England : Ashgate Publishing limited, / — 316 p.

Advertisements & Signage Guidance. Lambeth Planning. January 2016. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.lambeth.gov.uk/sites/default/files/pl%20-%20Advertisements%20and%20Signage%20Guidance%202016.pdf/ — 01.06.2017 р. — Загол. з екрану.

Shopfronts and associated advertisements. Supplementary planning guidance. London borough of Enfield. [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://new.enfield.gov.uk/services/planning/heritage-conservation-and-countryside/other-information/heritage-conservation-and-countryside-shopfront-guidance.pdf/ — 01.06.2017 р. — Загол. з екрану.

Shopfront Design Guide. Hastings Borough Council. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.hastings.gov.uk/content/planning/planning_policy/local_plan/pdfs/spd/spd_Shopfront_and_Advertisements.pdf.

Авербах, М. Я. Як приборкати рекламу в архітектурному просторі? Заочна полеміка з Адріаною Портеллою [Текст] / М. Я. Авербах // Збірник наукових праць «Науковий вісник будівництва». –– 2017. –– №2 (88), – Х: ХНУБА. С. 49—53.

Авербах, М. Я. Актуалізація проблеми забруднення візуального образу сучасного міста комерційними знаками. Огляд закордонних досліджень [Текст] / М. Я. Авербах // Інноваційні технології в архітектурі і дизайні: Колективна монографія / Під загальною редакцією В.П. Сопова, В.П. Мироненка. Харків: ХНУБА. –– 2017. –– С.89 –– 95.

Любимов В. В. Психология восприятия [Текст] : учебник. / В. В. Любимов. –– М. : Эксмо, ЧеРо, МПСИ, 2007. –– 472 с., илл. –– (Психология : университетский стандарт).

References

Minervin, G. B., Shimko, V. T., . . . Efimov, A. V. (2004). Design. Illustrated dictionary-reference guide. “Architecture-S”, 288.

Averbakh, M. Ya. (2015). Visual communications in architectural environment. Scientific journal “Science Review”, 9 (19), 65-73.

Averbakh, M. Ya. (2017). Foreign experience of public involvement in solution to problem of city visual space pollution. Collected papers “Actual scientific research in the modern world”, 3(23), part 5, 5-13.

Cronin, Anne M. (2010). Advertising and the metabolism of the city: urban spaces, commodity rhythms. — Urban Studies Society. – Retrieved from: http://www.research.lancs.ac.uk/portal/en/publications/-(830176ab-fdf1-4aff-8702-f08b7b283fe2).html/.

Cronin, Anne M. (2010). Advertising, Commercial Spaces and the Urban.] – Basingstoke. – Retrieved from: http://www.research.lancs.ac.uk/portal/en/publications/-(8608315d-ea5e-4ac0-a319-6bd51341d814).htm/.

Nasar, J., Hong, X. (1999). Visual Preferences in Urban Signscapes. – Environment and Behavior 31(5):671-691. – Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/249624307_Visual_Preferences_in_Urban_Signscapes/.

Stamps, A. E. (2012). A Walk down the block: spatial and temporal parameters of aesthetic judgments about ordinary streetscapes. Perceptual and Motor Skills 114(2):55–62]. – Retrieved from:

https://www.researchgate.net/publication/228111207_A_walk_down_the_block_Spatial_and_temporal_parameters_of_aesthetic_judgments_about_ordinary_streetscapes.

Stamps, A.E. (2012). Efficient visualization of urban spaces. – Usage, usability and utility of 3D city models. –– Retrieved from:

https://www.researchgate.net/publication/265250326_Efficient_visualization_of_urban_spaces/.

Portella, Adriana (2014). Visual pollution: advertising, signage and environmental quality / Adriana Portella // Farnham, Surrey, England : Ashgate Publishing limited, / — 316 p.

Advertisements & Signage Guidance. Lambeth Planning. January 2016. – Retrieved from: https://www.lambeth.gov.uk/sites/default/files/pl%20-%20Advertisements%20and%20Signage%20Guidance%202016.pdf/.

Shopfronts and associated advertisements. Supplementary planning guidance. London borough of Enfield. – Retrieved from: https://new.enfield.gov.uk/services/planning/heritage-conservation-and-countryside/other-information/heritage-conservation-and-countryside-shopfront-guidance.pdf/.

Shopfront Design Guide. Hastings Borough Council. – Retrieved from: http://www.hastings.gov.uk/content/planning/planning_policy/local_plan/pdfs/spd/spd_Shopfront_and_Advertisements.pdf.

Averbakh, M. Ya. (2017). How to restrain advertising in architectural space? Remote dispute with Adriana Portella. Collected papers “Scientific Bulletin of Civil Engineering”, 2 (88), 49—53.

Averbakh, M. Ya. (2017). Actualizing a problem of polluting a modern city visual image with commercial signs. Review of Foreign Studies. Collective monograph “Innovative technologies in architecture and design”, 89—95.

Liubimov, V. V. (2007). Psychology of Perception. Textbook. Eksmo, 472.


Ссылки

  • На текущий момент ссылки отсутствуют.