METHODICAL ASPECT OF DEFINITION OF FEATURES OF DETERIORATION OF THE DRIVE GEAR TRANSMISSIONS OF A MOTOR WAGON ROLLING STOCK

Authors

Abstract

The necessity of maintaining the existing fleet of rolling stock in a workable and reliable condition is substantiated. The traction gear assembly is designed as operating under heavy loads and wear. The necessity of obtaining a characteristic of wear formation of traction gear in time with the purpose of determining residual wear is indicated. The original array is analyzed, which is a set of data, including the date of measurement, the number of gears or wheels and the corresponding size. The methodical aspect of determining the wear characteristics of traction gears of electric trains is considered. To obtain the characteristics of the wear formation of the gear teeth and the traction gear wheel in time, a step-by-step scheme is proposed, based on the use of a matrix method for processing large arrays of experimental data. Formalized records of the initial, intermediate and final matrices are presented. Steps are a step-by-step transposition of the original matrices, revealing the magnitude of the decrease in the pitch division of the gear teeth and the gear wheel. The final data array is obtained in the form of a series of values of the ranges of the rolling stock and the corresponding wear value of the division chord. An example of a fragment of the resulting array is given. The results of researchin the form of the dependence of the wear value of the teeth of a traction gear transmission for a certain period of operation of a rolling stock rolling stock are presented. The features of the received characteristics among which the difference in the number of elements of the initial and received arrays, the wear rate, as well as the correspondence of the curves to the area of steady wear, are revealed. Prospects of using the results obtained in forecasting the residual resource and the possibility of using the proposed scheme for studying gears of other vehicles are considered.

Keywords: gearing, wear, matrix method, step-by-step scheme.

Author Biographies

, Ukrainian State University of Railway Transport

кандидат технічних наук, доцент

, Ukrainian State University of Railway Transport

аспірант

References

Література

Державна програма оновлення рухомого складу на 2017-2021 роки. [Текст] Затверджена на засіданні ПАТ Укрзалізниці від 29 листопада 2016 р.

Мороз, В.І. Новий підхід до класифікації тягових приводів рухомого складу залізниць [Текст] / В.І. Мороз, О.В. Братченко, С.В. Бобрицький // Збірник наукових праць Донецького інституту залізничного транспорту. – Донецьк: ДонІЗТ, 2012 – Вип. 29. – С. 162-166.

Бабанін, О.Б. Прогнозування збільшення ресурсу тягових зубчатих передач електропоїздів за рахунок удосконалення технології ремонту [Текст] / О.Б. Бабанін, В.І. Громов // Зб. наук. праць. – Харків: УкрДАЗТ, 2014. – Вип. 147. – С. 104 – 109.

Правила технічного обслуговування та поточного ремонту електропоїздів і електросекцій [Текст]: ЦТ–0046. Київ, 2005. - 320 с.

Вельгодская, Т.В. Повышение работоспособности тягового редуктора тепловоза. [Текст]: дис. ... канд. тех. наук: 05.22.07 / Т.В. Вельгодская. - Омский государственный университет путей сообщения. – Омск, 2007. – 163 с.

Эстлинг, А.А. Повышение работоспособности тяговых зубчатых передач тепловозов. [Текст]: дис. ... канд. тех. наук: 05.22.07 / А.А. Эстлинг. - Петербуржский государственный университет путей сообщения. – Санкт - Петербург, 1995. – 233 с.

Степанов, В.А. Разработка и исследование методов и средств комплексной диагностики смазываемых узлов трения газотурбинных двигателей по параметрам продуктов износа в масле [Текст]: дис. ... док. тех. наук: 05.04.12 / В.А. Степанов. - Центральный институт авиационного машиностроения. – Москва, 2000. – 363 с.

Михайлов, Г.И. Об оптимизации и дальнейшей систематизации технических требований в ГОСТ 30803 «Колеса зубчатые тяговых передач тягового подвижного состава». [Текст] / Г.И. Михайлов // ИПЕМ: Техника железных дорог. Москва. 2017. - № 2 (38). - С. 19-25.

Ткачев, А.А. Прогнозное проектирование эвольвентных цилиндрических передач. [Текст] / А.А. Ткачев // Интеллектуальные системы в производстве. – Москва, 2011. - №2(18). - С. 173–178.

Мороз, В.І. Узагальнена матриця циліндрових навантажень в перерізах колінчатих валів V-подібних тепловозних дизелів [Текст] / В.І. Мороз, О.В.Братченко, В.С.Тіщенко // Materiály V mezinárodní vědecko-praktiká konference “DNY VĚDY 2009” 27 březen – 05 dubna 2009 roku. Díl 17. Technické vědy. Matematika.: - Praha, 2009. – S. 45 – 48

Тіщенко, В.С. Розрахунково-експериментальне визначення ймовірностей появи різних за величиною зносів тягових зубчатих передач електропоїздів [Текст] / В.С. Тіщенко, В.І. Громов, М.М. Одєгов // Зб. наук. праць. – Харків: УкрДУЗТ, 2018. – Вип. 176. – С. 23 – 30

References

State program for the renewal of rolling stock for 2017-2021 (n.d.). Approved at the meeting of PJSC Ukrzaliznytsia of November 29, 2016.

Moroz, VI, Bratchenko, AV, Bobritsky, SV (2012) A new approach to the classification of traction drives of the rolling stock of railways. Collection of scientific works of the Donetsk Institute of Railway Transport, 29, 162-166.

Babanin, OB, Gromov, V.I. (2014) Forecasting the increase in the life of traction gears of electric trains due to the improvement of repair technology. Sb. sciences. Works, 147, 104 - 109.

Rules of maintenance and current repair of electric trains and electric sections: ЦТ-0046 (2005), 320.

Velgodskaya, TV (2007) Increase of working capacity of the traction reducer of the locomotive.: dis. ... cand. those. Sciences: 05.22.07. Omsk State Transport University, 163.

Estling, AA (1995) Increase of efficiency of traction gears of diesel locomotives.: dis. ... cand. those. Sciences: 05.22.07. Petersburg State Transport University, 233.

Stepanov, V.A. (2000) Development and research of methods and means of complex diagnostics of lubricated friction units of gas turbine engines according to the parameters of wear products in oil: dis. ... doc. those. Sciences: 05.04.12. Central Institute of Aviation Engineering, 363.

Mikhailov, GI (2017) On optimization and further systematization of technical requirements in GOST 30803 "Wheels of traction gears of traction rolling stock". IEM: Technique of railways, 2 (38), 19-25.

Tkachev, AA (2011) Forecasting the involute cylindrical gears. Intellectual systems in production, 2 (18), 173-178.

Moroz, V., Bratchenko, O.V., Tishchenko, V.S. (2009) Generalized matrix of cylinder loads in the cross sections of crankshafts of V-shaped diesel locomotives. Proceedings of the V International Scientific and Practical Conference "THE DAYS OF SCIENCE 2009" March 27 - 05, 2009 of the year. Volume 17. Engineering. Mathematics, 45 - 48

Tishchenko, VS, Gromov, V.I., Odegov, MM (2018) Calculation-experimental determination of the probabilities of the appearance of different size of wear of traction gear gears of electric trains. Prob. sciences works, 176, 23 – 30.

Published

2018-07-27

How to Cite

, & . (2018). METHODICAL ASPECT OF DEFINITION OF FEATURES OF DETERIORATION OF THE DRIVE GEAR TRANSMISSIONS OF A MOTOR WAGON ROLLING STOCK. Municipal Economy of Cities, (142), 64–67. Retrieved from https://khg.kname.edu.ua/index.php/khg/article/view/5184