СТАТИСТИЧНА ОЦІНКА ЯКОСТІ АНКЕТНОГО ОБСТЕЖЕННЯ З ВИЗНАЧЕННЯ ТРАНСПОРТНОЇ ВТОМИ НА МІСЬКОМУ ПАСАЖИРСЬКОМУ ТРАНСПОРТІ

Array

Автор(и)

  • Д.М. Копитков Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова
  • Г.О. Самчук Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

Ключові слова:

транспортна втома, анкетне обстеження, надійність, валідність, якість, кореляція

Анотація

Міський пасажирський транспорт є головною складовою сучасного міста, й визначає як темпи його розвитку, так й відповідний рівень життя міського населення. Поряд з очевидними перевагами міського транспорту існують і соціальні втрати, серед яких слід враховувати збитки від екологічного та шумового забруднення, дорожньо-транспортних пригод та транспортної втоми. На відміну від перших трьох негативних наслідків, для яких розроблені методи оцінки, за існуючих умов транспортна втома залишається недостатньо вивченим результатом функціонування міського транспорту. Виходячи з аналізу методів визначення транспортної втоми, було запропоновано анкетний метод її вивчення як одного зі станів організму людини. Даний метод у порівняні з інструментальними методами має певні переваги: добре розроблені ознаки стану втоми, відносна простота відповідей та їх подальшої обробки, оперативність методу, перевірка якості отриманих результатів методами математичної статистики. Таким чином у опитувальнику є два показники втоми – середній бал та час адаптації. Це необхідно для оцінки сили  взаємозв'язку між функціональним станом людини, вираженим у балах, та часом адаптації, а також для оцінки якості опитування та точності заповнення анкети респондентами. Статистичний аналіз продемонстрував достатньо високу якість опитування, яке було запропоновано оцінювати за надійністю та валідністю. Було встановлено, що надійність – це здатність тесту генерувати стійкий результат, вільний від випадкових помилок і незалежний від часу використання. Надійність тесту запропоновано оцінювати через порівняння результатів опитування, яке проводиться з часовим проміжком, що дорівнює один тиждень. В якості показника надійності був прийнятий коефіцієнт кореляції, який показав високе результуюче значення, що склало 0,851, і є статистично значущим та невипадковим. У той же час, валідність тесту – це показник, що оцінює відповідність результатів меті тесту та ступінь охоплення чинників, які можуть завдавати впливу на транспортну втому. Величина валідності складає 0,276, яка також є статистично значущою і знаходиться в рекомендованих межах (0,2 – 0,4). Отже, перспективними напрямками досліджень є покращення якості обстеження за рахунок збільшення обсягу вибірки до необхідних значень (300 – 400 респондентів) та розповсюдження анкет у містах з різною чисельністю населення з метою виявлення стійких тенденцій у формуванні транспортної втоми пасажирів.

Біографії авторів

Д.М. Копитков, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

кандидат наук, доцент

Г.О. Самчук, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

кандидат наук, старший викладач

Посилання

1. Pravdin, N.V. (1967). Influence study of a passenger's workplace trip duration on labor productivity and methods for determining the passenger-hour cost. Proceedings of BIIZhT, 61, 14 – 20.
2. Thomsen, A.A. (1971). Economic assessment of transport fatigue. Problems of Big Cities. Overview, 47, 10 p.
3. Kabakova, S.I., Segedinov, A.A., & Thomsen, A.A. (1971). Comprehensive urban planning assessment, Moscow, 45-71, 14.
4. Transport fatigue is not a myth. Retrieved from: https://medukrok.ru/rizne/19472-transportna-vtoma-ne-mif.html
5. About transport fatigue syndrome. Retrieved from: http://kotforum.ru/threads/О-синдроме-транспортной-усталости.10989/
6. Jing, Zhu, & Yingling, Fan. (2018). Daily travel behavior and emotional well-being: Effects of tripmode, duration, purpose, and companionship. Transportation research. Part A, 118, 360 – 373.
7. De Vos, J., Schwanen, T., Van Acker, V., & Witlox, F. (2013). Travel and subjective well-being: a focus on findings, methods and future research needs. Transport Rev., 33(4), 421 – 442.
8. Morris, E., & Guerra, E. (2015). Are we there yet? Trip duration and mood during travel. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 33, 38 – 47.
9. Karpov, A.V. (2005). Labor psychology. Moscow: Vlados-Press, 352.
10. Nguyen, D.K., Yuzhakov, M.M. (2015). Review of methods for assessing the human psychical and emotional state. Materials of the VI scientific and practical conference "Information and measuring equipment and technologies", 109-112.
11. Kopytkov, D., Levchenko, O., Rossolov, O., & Samchuk, G. (2018). Determination of the passenger transport fatigue in urban mass transportation. Municipal economy, 7 (146), 2–11.
12. Kopytkov, D. (2020). Analysis of methods for determining passenger transport fatigue in urban mass transit. Actual problems of science and practice. Abstracts of XІV International Scientific and Practical Conference, Stockholm, Sweden, 76–84.
13. Kopytkov, D., & Samchuk, G. (2020). A questionnaire technique for studying a passenger functional state in urban mass transportation. International scientific and practical conference "Science, engineering and technology: global trends, problems and solutions": Conference proceedings, Prague, 145–149.
14. Leonova, A.B. (1984). Psychodiagnostics of human functional states. Moscow: Moscow State University, 200.
15. Krushelnytska, Ya.V. (2003). Labor physiology and psychology. Kyiv: KNEU, 367.
16. Sharafkhaneh, A., & Hirshkowitz, A. (2018). Fatigue Management. Principles and Practices for Improving Workplace Safety. New York: Springer Science, 226.
17. Karelin, A.A. (2007). Big encyclopedia of psychological tests. Moscow: Eksmo, 416.
18. Burlachuk, L.F., & Morozov, S.M. (2003). Dictionary and reference book of psychodiagnostics. Saint Petersburg: Piter, 528.
19. Barkanova, O. V. (2009). Techniques for diagnosing the psychoemotional sphere. Krasnoyarsk: Literaprint, 237 p.
20. Friman, M., Fujii S., Ettema, D., Gärling, T., & Olsson, L.E. (2013). Psychometric analysis of the satisfaction with travel scale. Transport. Res. Part A: Pol. Pract., 48,132– 145.
21. Magamedeminova, M.M., Korotkikh, V.M., Polyakova, S.R., & Osokina, M.M. (2020). Signs of fatigue and overwork, their causes and prevention. Young Scientist, 8 (298), 74–75.
22. Kim, V.S. (2007). Testing of educational achievements. Ussuriysk: UGPI, 214.
23. Moroz, L.S. (2010). Methods for determining the reliability and validity of knowledge control tests. Proceedings of BSTU. Series VI. Physics, mathematics and informatics, Issue XVIII, 176–179.
24. Laktionov, A.N., & Lutsenko, E.L. (2006). Fundamentals of psychodiagnostics, psychometrics and testology. Kharkiv: V.N. Karazin National University, 64.
25. Min'ko, A.A. (2004). The MS Excel statistical analysis. Moscow: "Williams" Publ. House, 448.
26. Förster, E., & Rönz, B. (1983). Correlation and regression analysis methods. Moscow: Finance and statistics, 303.
27. Gmurman, V.E. (2003). Theory of probability and mathematical statistics. Moscow: Higher School, 479.
28. Lord, F.M., & Novick M. (1968). Statistical theories of mental test scores. Massachusetts: Addison-Westley Publ. Co. Reading, 585.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-11-27

Як цитувати

Копитков, Д., & Самчук, Г. (2020). СТАТИСТИЧНА ОЦІНКА ЯКОСТІ АНКЕТНОГО ОБСТЕЖЕННЯ З ВИЗНАЧЕННЯ ТРАНСПОРТНОЇ ВТОМИ НА МІСЬКОМУ ПАСАЖИРСЬКОМУ ТРАНСПОРТІ: Array. Комунальне господарство міст, 6(159), 147–152. вилучено із https://khg.kname.edu.ua/index.php/khg/article/view/5688

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають