ДОСЛІДЖЕННЯ ТЯГОВОГО ЕЛЕКТРОДВИГУНА ПОСТІЙНОГО СТРУМУ В РЕЖИМІ ГЕНЕРАТОРА ПОСЛІДОВНОГО ЗБУДЖЕННЯ

Автор(и)

  • М.І. Шпіка Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова
  • В.А. Герасименко Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова
  • І.О. Костенко Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова
  • В.І. Скуріхін Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

DOI:

https://doi.org/10.33042/2522-1809-2024-4-185-41-45

Ключові слова:

електродвигун, обмотки збудження, електричне гальмування, генератор послідовного збудження, DC-DC перетворювач

Анотація

У складі тягового електропривода наземного електричного транспорту використовуються тягові електродвигуни постійного струму послідовного збудження. До недавнього часу найбільш поширеними були системи електричного гальмування, в яких тягові двигуни працювали генераторами незалежного збудження. У цьому разі обмотки збудження підключались до мережі живлення, а якорі включались на гальмівні резистори. При відсутності напруги в мережі живлення така система гальмування не працює.

Для вирішення цього питання необхідно або мати автономний накопичувач електричної енергії для забезпечення збудження тягових електродвигунів в гальмівному режимі, або забезпечити їх самозбудження при роботі в режимі генератора послідовного збудження. Впровадження автономного накопичувача електричної енергії на транспортному засобі потребує значних затрат. Для останнього варіанта є технічні рішення, але відсутні відомості про застосування їх на транспортних засобах. Тому дослідженню самозбудження генератора послідовного збудження для забезпечення можливості впровадження системи електричного гальмування, не залежної від наявності напруги в мережі, і присвячена ця робота.

У роботі проведено аналіз систем електричного гальмування з двигунами постійного струму. Розроблено експериментальний натурний стенд для дослідження самозбудження тягового електродвигуна. Проведені дослідження, які показали можливість впровадження систем електричного гальмування з двигунами в режимі генератора послідовного збудження.

На основі отриманих результатів розрахована залежність критичної швидкості від опору гальмівного резистора. У результаті проведених досліджень встановлено, що критична швидкість знижується зі зменшенням опору гальмівного резистора. Введення гальмівного резистора у ланцюг генератора послідовного збудження зменшує кидок струму та гальмівного моменту. Для регульованого самозбудження необхідно зменшувати струм збудження генератора.

Біографії авторів

М.І. Шпіка, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

кандидат технічних наук, доцент кафедри електричного транспорту

В.А. Герасименко, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

кандидат технічних наук, доцент кафедри світлотехніки і джерел світла

І.О. Костенко, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

кандидат технічних наук, асистент кафедри альтернативної електроенергетики та електротехніки

В.І. Скуріхін, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

кандидат технічних наук, доцент кафедри електричного транспорту

Посилання

Shpyka, M. I., Andriychenko, V. P., & Herasymenko, V. A. (2015). Improvement of the method for controlling the rotation frequency of series-excited DC traction motors. Collection of Scientific Works of the Ukrainian State University of Railway Transport. Kharkiv, Issue 153, pp. 84-90.

Cherni, M., & Kachimov, V. (2009). Implementation of energy-efficient equipment and technologies in the rolling stock of urban electric transport in Ukraine. Municipal Economy of Cities: Scientific and Technical Collection, Issue 88, Technical Sciences Series. Kyiv: Tekhnika, pp. 354-359.

Bitar, Z. Modelling and Simulation of Series DC Motors in Electric Car [Text] / Z. Bitar, I. Khamis, S. Jabi. – Energy Procedia, science direct, 2014.

ALSTOM Industry. (2006). Electrical Equipment "ALSTOM TV PROGRESS" for Vehicles. Product Catalog. Prague: ALSTOM Industry, 24 p.

Felea, I., Csuzi, I., Barla, E. (2013). Modelling and Assessing Energy Performance of an Urban Transport System with Electric Drives. Promet – Traffic & Transportation, Vol. 25, 5, 495-506. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/4c2f/f876754f37b5f3007973b139b90f518dd81e.pdf

Veg, L., Laksar, J., Pechanek, R. (2017). Overview of different concepts of traction drives with regard to high-speed PMSM, 18th International Scientific Conference on Electric Power Engineering (EPE), 1-5. Retrieved from http://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=7967236&isnumber=7967214

Mohan N. Power Electronics: Converters, Applications, and Design/ N. Mohan, T. M. Undeland, W. P. Robbins // Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. – 2003. – 802 p.

Felea, I., Csuzi, I., Silaghi, E.S.: Energy Efficiency System, for an Urban Electric Transport System, Energetica Journal, No.4, 2012, pp. 152-154.

Patent of Ukraine No. 141629. Method of Automatic Control of Series-Excited Traction Motors of Electric Rolling Stock in Braking Mode. April 27, 2020, Bulletin No. 8.

Patent of Ukraine No. 142680. Device for Automatic Control of Series-Excited Traction Motors of Electric Rolling Stock in Braking Mode. June 25, 2020, Bulletin No. 12.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-06

Як цитувати

Шпіка, М., Герасименко, В., Костенко, І., & Скуріхін, В. (2024). ДОСЛІДЖЕННЯ ТЯГОВОГО ЕЛЕКТРОДВИГУНА ПОСТІЙНОГО СТРУМУ В РЕЖИМІ ГЕНЕРАТОРА ПОСЛІДОВНОГО ЗБУДЖЕННЯ. Комунальне господарство міст, 4(185), 41–45. https://doi.org/10.33042/2522-1809-2024-4-185-41-45

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають