RESEARCHING OF INFLUENCE OF DRIVER STATE ON ITS REACTION TIME IN TRAFFIC CONGESTION

Authors

  • Харківський національний університет міського господарства ім. О.М. Бекетова
  • Харківський національний університет міського господарства ім. О.М. Бекетова
  • Харківський національний університет міського господарства ім. О.М. Бекетова

Abstract

The driver in the course of their work is constantly faced with obstacles that inhibit and reduce its effectiveness. One of the important problems for the driver is a traffic jam. Congestion and traffic jams contribute to increase the driver's mental and emotional stress and frustration of some of its temporary psychophysiological functions. In this functional condition of the driver deteriorates, which leads to an increase in its reaction time.
This article was first reduced and analyzed changes in reaction time of drivers of different ages and temperaments in traffic jams according to their initial state.
When the initial state close to normal, the reaction time increases for drivers of all ages and temperaments. It means that the traffic congestion at the normal state driver has an adverse effect on its functional state, thereby increasing its reaction time.
When you enter the congestion in the stressed state at the reaction time of drivers with different ages and temperaments vary in different ways.
The young driver, choleric reaction time is reduced to nine minutes, and only then begins to grow without reaching the end of the primary value. In sanguine to six minutes the reaction time is  reduced, and then it begins to rise. In the melancholic response time to six minutes does not change, and then it begins to rise.
At fifty-driver choleric trend in reaction time is the same as that of the young, however, the end of the jam reaches the initial value. The driver-sanguine response time is first reduced, and then it begins to rise. In the melancholic reaction time increases with the beginning of the traffic congestion.
Keywords: traffic congestion, response time, functional status, temperament.

References

Вайсман, А. И. Основные проблемы гигиены

труда водительского состава автотранспорта:

автореф. дис. … д-ра мед. наук: 03.12.02 [Текст] /

А. И. Вайсман ; – М., 1975. – 37 с.

Мишурин, В. М. Психофизиологические основы

труда водителей автомобилей: учеб. Пособие

[Текст] / В. М. Мишурин, А. Н. Романов, Н. А.

Игнатов. – М. : МАДИ, 1982. – 254 с.

Гюлев, Н.У. Влияние времени простоя

автомобиля в дорожном заторе на функциональное

состояние водителя [Текст] / Н. У. Гюлев //

Восточно-европейский журнал передовых

технологий. – 2011. – Т.1/10(49). – С. 50–52.

Гюлев, Н.У. Об изменении времени реакции

водителя вследствие пребывания в транспортном

заторе [Текст] / Н. У. Гюлев // Вестник

Национального технического университета «ХПИ».

– 2011. – №2. – С. 117–120.

Хомяк, Я. В. Организация дорожного движения

[Текст] / Я. В. Хомяк. – К. : Вища школа, 1986. –

с.

Бабков, В. Ф. Дорожные условия и организация

движения [Текст] / В. Ф. Бабков. – М.: Транспорт,

– 238 с.

Клинковштейн, Г. И. Организация дорожного

движения [Текст] / Г. И. Клинковштейн, М. Б.

Афанасьев. – М.: Транспорт, 2001. – 247 с.

Системологія на транспорті. Підручник у 5

кн./Під заг. ред. Дмитриченка М.Ф.– кн.IV:

Організація дорожнього руху [Текст] /

Е.В.Гаврилов, М.Ф. Дмитриченко, В.К.Доля та ін. –

К.: Знання України, 2007 р.– 452 с.

Törnros, J. (1995). Effect of driving speed on

reaction time during motorway driving. Accident

Analysis & Prevention, 27(4), 435-442.

Magister, T., Krulec, R., Batista, M., & Bogdanović,

L. (2005). The driver reaction time measurement

experiences. Innovative Automotive Technology–IAT, 5.

Jurecki, R. S., & Stanczyk, T. L. (2011). The test

methods and the reaction time of drivers. Eksploatacja i

Niezawodnosc-Maintenance and Reliability, (3), 84-91.

Dannert, G. (1998). Grundprobleme der

Reaktionszeit des Kraftfahrers.Verkehrsunfall und

Fahrzeugtechnik, 36(12).

Stańczyk, T. L., & Jurecki, R. (2006). Czasy reakcji

kierowców w stanach zagrożenia wypadkowego.

In WSB im. J. Chrapka w Radomiu. Materiały II

Konferencji" Rozwój techniki samochodowej a

ubezpieczenia komunikacyjne", Radom (Vol. 7, No.

06, pp. 321-348).

Stańczyk, T. L., Lozia, Z., Pieniążek, W., & Jurecki,

R. S. (2010). Badania reakcji kierowców w

symulowanych sytuacjach wypadkowych. Zeszyty

Naukowe Instytutu Pojazdów/Politechnika Warszawska,

-52.

Hugemann, W. (2002, September). Driver reaction

times in road traffic. In EVU annual conference,

Portoroz, Slovenia (Vol. 32).

Lerner, N. D. (1993, October). Brake perception-

reaction times of older and younger drivers.

In Proceedings of the human factors and ergonomics

society annual meeting (Vol. 37, No. 2, pp. 206-210).

SAGE Publications.

Nishida, Y. (1999). Driving characteristics of the

elderly: risk compensation of the elderly driver from the

viewpoint of reaction behavior. JSAE review, 20(3),

-380.

Гюлев, Н.У. Модель изменения функционального

состояния водителя-флегматика в транспортном

заторе [Текст] / Н. У. Гюлев, В.К. Доля // Вестник

Национального технического университета «ХПИ».

– 2012. – №18. – С. 33 – 36.

Гюлев, Н.У. О зависимости времени реакции

водителя от изменения его функционального

состояния [Текст] / Н. У. Гюлев, В.К. Доля //

Вестник Национального технического

университета «ХПИ». – 2012. – №26. – С. 47–50.

Баевский, Р. М. Математический анализ

изменений сердечного ритма при стрессе [Текст] /

Р. М. Баевский, О. Н. Кириллов, С. З. Клецкин. – М.

: Наука, 1984. – 222 с.

References

Vaisman, A. I. (1975). Osnovnye problemy gigieny

truda voditel'skogo sostava avtotransporta. M., 37.

Mishurin, V. M., Romanov, A. N., Ignatov, N. A.

(1982). Psihofiziologicheskie osnovy truda voditelei

avtomobilei. M.: MADI, 254.

Giulev, N. U. (2011). Vlyjanye vremeny prostoja

avtomobylja v dorozhnom zatore na funkcyonaljnoe

sostojanye vodytelja. Vostochno-evropeiskii zhurnal

peredovyh tehnologii. 1/10(49), 50–52.

Giulev, N. U. (2011). Ob izmenenii vremeni reaktsii

voditelia vsledstvie prebyvaniia v transportnom zatore.

Vistnyk NTU «KhPI». 2,117–120.

Khomjak, Ja. V. (1986). Orghanyzacyja

dorozhnogho dvyzhenyja. K. : Vysha shkola, 271.

Babkov, V. F. (1974). Dorozhnыe uslovyja y

orghanyzacyja dvyzhenyja. M.: Transport, 238.

Klynkovshtejn, Gh. Y. (2001). Orghanyzacyja

dorozhnogho dvyzhenyja. M.: Transport, 247.

Gavrilov, E.V., Dmitrichenko, M.F., Dolia, V.K.

(2007). Sistemologіia na transportі. kn.IV:

Organіzatsіia dorozhn'ogo ruhu. K.: Znannia Ukraїni,

Törnros, J. (1995). Effect of driving speed on

reaction time during motorway driving. Accident

Analysis & Prevention, 27(4), 435-442.

Magister, T., Krulec, R., Batista, M., & Bogdanović,

L. (2005). The driver reaction time measurement

experiences. Innovative Automotive Technology–IAT, 5.

Jurecki, R. S., & Stanczyk, T. L. (2011). The test

methods and the reaction time of drivers. Eksploatacja i

Niezawodnosc-Maintenance and Reliability, (3), 84-91.

Dannert, G. (1998). Grundprobleme der

Reaktionszeit des Kraftfahrers.Verkehrsunfall und

Fahrzeugtechnik, 36(12).

Stańczyk, T. L., & Jurecki, R. (2006). Czasy reakcji

kierowców w stanach zagrożenia wypadkowego.

In WSB im. J. Chrapka w Radomiu. Materiały II

Konferencji" Rozwój techniki samochodowej a

ubezpieczenia komunikacyjne", Radom (Vol. 7, No.

06, pp. 321-348).

Stańczyk, T. L., Lozia, Z., Pieniążek, W., & Jurecki,

R. S. (2010). Badania reakcji kierowców w

symulowanych sytuacjach wypadkowych. Zeszyty

Naukowe Instytutu Pojazdów/Politechnika Warszawska,

-52.

Hugemann, W. (2002, September). Driver reaction

times in road traffic. In EVU annual conference,

Portoroz, Slovenia (Vol. 32).

Lerner, N. D. (1993, October). Brake perception-

reaction times of older and younger drivers.

In Proceedings of the human factors and ergonomics

society annual meeting (Vol. 37, No. 2, pp. 206-210).

SAGE Publications.

Nishida, Y. (1999). Driving characteristics of the

elderly: risk compensation of the elderly driver from the

viewpoint of reaction behavior. JSAE review, 20(3),

-380.

Ghjulev, N.U., Dolja V.K. Modelj yzmenenyja

funkcyonaljnogho sostojanyja vodytelja-fleghmatyka v

transportnom zatore. Vistnyk NTU «KhPI».18, 33 – 36.

Ghjulev, N.U., Dolja V.K. O zavysymosty vremeny

reakcyy vodytelja ot yzmenenyja egho funkcyonaljnogho

sostojanyja. . Vistnyk NTU «KhPI».26, 47–50.

Baevskii, R. M., Kirillov, O. N., Kletskin, S. Z.

(1984). Matematicheskii analiz izmenenii serdechnogo

ritma pri stresse. M.: Nauka, 222.

Published

2015-10-22

How to Cite

, , & . (2015). RESEARCHING OF INFLUENCE OF DRIVER STATE ON ITS REACTION TIME IN TRAFFIC CONGESTION. Municipal Economy of Cities, (121), 60–64. Retrieved from https://khg.kname.edu.ua/index.php/khg/article/view/4663

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>