NEUROECONOMIC APPROACH TO THE DEVELOPMENT OF ENTREPRENEURIAL EVENT-ACTIVITY

Authors

Abstract

The factors influencing the decision-making process are investigated. Modern theory of decision-making is considered. An analysis of the types of economic behavior of the subject is carried out.

As a result of the research, temporary roles are determined, performed by a person depending on the specifics of economic relations. Dedicated functions of the economic behavior of the subject, which are relevant in the conditions of the information economy.

The influence of the criteria influencing the decision-making process in the organization of event events is investigated. The importance of the criterion of the status of a person (CSL) is determined. The scheme of economic behavior of the subject entrepreneur of the event-activity in conditions of uncertainty. The model of "reflexive" behavior of J. Soros is analyzed. The process of stimulation for the decision of M. Lindstrom is considered.

Keywords: neuroeconomics, economic behavior, models of economic behavior, subject of economic activity, conditions of uncertainty, information economy, event events.

Author Biographies

, Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics, Ukraine

доктор економічних наук, професор

, Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics, Ukraine

аспірант

References

Література

Благодир, Л.М. Нейроекономічні механізми прийняття управлінських рішень [Текст] / Л.М. Благодир // матеріали XLV Науково-технічна конференція факультету менеджменту ВНТУ, 2016.

Канеман, Д. Рациональный выбор, ценности и фреймы [Текст] / Канеман Д., Тверски А.// Психологический журнал. – 2003. – Т. 24. - № 4.-С.31-42.

Нейроекономіка [Електронний ресурс]. – Режим доступу:https://uk.wikipedia.org/wiki/Нейроекономіка.

Моргенштерн, О. Теория игр и экономическое поведение [Текст] / О. Моргенштерн, Дж. фон Нейман – М.: Книга по Требованию, 2012. – С.708.

Кейнс, Дж. М. Загальна теорія зайнятості, відсотка і грошей [Текст] / -М., 1978.

Герберт, А. Саймон «Раціональність як процес і продукт мислення» [Текст]: перек. д.е.н. К.Б.Козлової і М.А.Бланко,/ Thesis, 1993.

Аузан, А.А. Соціокультурні коди в економічному аналізі[Текст]/ А.А. Аузан // Журнал Нової економічної асоціації. № 1 (17), -2013.- С.174.

Наумік, К.Г. . Економічна психологія [Текст]: навч. посібник / К.Г. Наумік - 2007.- Харків, вид .ХНЕУ. – С.275

Проблеми мотивації економічної поведінки [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://stud.com.ua/12670/menedzhment/problemi_motivatsiyi_ekonomichnoyi_povedinki .

Дейнека, О.С. Экономическая психология [Текст]: учеб.пособие ГОУ ВПО «СибГИУ» / О.С. Дайнека – 2003.- Новокузнецк. – С 186.

Шабунова, А.А. Экономическое поведение населения: теоретические аспекты [Текст] / А.А.Шабунова, В.Г.Белехова –– 2012.- Вологда ИСЭТ РАН.- С.136

Мескон, М. Основы менеджмента [Текст] / М. Мескон, М.Альберта и Ф. Хедоури М.: Дело, 1997. — С.704 .

Орлов, А. И. Теория принятия решений [Текст]: учебник / Орлов А.И. —2006.- М.: Экзамен, — С. 573.

Бланк, И.А. Принятие решений в условиях риска и неопределенности [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.management.com.ua/qm/qm215.html.

Принятие решение в условиях риска и неопределенности [Електронний ресурс]. – Режим доступу http://www.elitarium.ru/prinjatie-reshenija-risk-neopredelennost-razvitie-vybor-alternativa-verojatnost/. Назва з екрана

Kahneman, D., Tversky, A. (1979) Prospect theory: An analysis of decision under risk. Econometrica, 47, 313—327.

Войтко, В.І. Психологічний словник [Текст] / за ред. Войтко В.І. - 1982. Київ: Вища школа,— С.218 .

Сорос, Дж. Алхимия финансов [Текст] / Дж. Сорос. -М.: ИНФРА-М 1996. – С.416 .

Ліндстром, М. Почуття бренду. Вплив на п'ять органів почуттів для створення видатних брендів [Текст] / Ліндстром М.; пер. з англ. І.В. Крилов.- 2006. - М: Ексмо – С. 272.

References

Blagodir, L. (2016). Neuroeconomic Mechanisms for Managing Decision Making. Materials XLV Scientific and Technical Conference of the Management Department of VNTU.

Kaneman, D., Tversky, A. (2003) Rational choice, values and frames. Psychological journal, 24(4), 31-42.

Neuroeconomics (n.d.) Retrieved from:

https: //uk.wikipedia.org/wiki/Neuroeconomics.

Morgenstern, O., Neumann, J. (2012) Game Theory and Economic Conduct, 708.

Keynes, J. (1978) General Theory of Employment, Percentage and Money.

Herbert, A. Simon (1993) Rationality as a Process and Product of Thinking.

Auzan, A. (2013) Socio-cultural codes in economic analysis. Journal of the New Economic Association, 1 (17), 174.

Naumik, K. (2007) Economic Psychology, 275

Prolems of the motivation of economic behavior. Retrieved from:http://stud.com.ua/12670/menedzhment/problemi_motivatsiyi_ekonomichnoyi_povedinki.

Deineka, O. (2003) Economic Psychology. Study. allowance GOU VPO "SibGiU",186.

Shabunova, A., Belekhova, V. (2012) Economic behavior of the population: theoretical aspects , 136.

Meskon, M., Albert, M., Hedouri, F. (1997) Fundamentals of Management, 704.

Orlov, A. (2006) Theory of decision-making: a textbook, 573.

Blank, I. (n.d.) Decision-making under conditions of risk and uncertainty Retrieved from:

http://www.management.com.ua/qm/qm215.html.

Making a decision under conditions of risk and uncertainty Retrieved from:

http://www.elitarium.ru/prinjatie-reshenija-risk-neopredelennost-razvitie-vybor-alternativa-verojatnost/

Kahneman, D., Tversky, A. (1979) Prospect theory: An analysis of decision under risk. Econometrica, 47, 313-327.

Voitko, V. (1982) Psychological Dictionary, 218.

Soros, J. Alchemy of Finance, 416.

Lindstrom, M. (2006) Brand feeling. Influence on five sense organs for creating outstanding brands, 272.

Published

2017-12-20

How to Cite

, & . (2017). NEUROECONOMIC APPROACH TO THE DEVELOPMENT OF ENTREPRENEURIAL EVENT-ACTIVITY. Municipal Economy of Cities, (138), 33–38. Retrieved from https://khg.kname.edu.ua/index.php/khg/article/view/5086