ЕФЕКТИВНІСТЬ ВПРОВАДЖЕННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В БІЗНЕС-ПРОЦЕСИ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.33042/2522-1809-2024-5-186-25-32Ключові слова:
штучний інтелект, бізнес-процес, підприємство, технологія, управлінняАнотація
У статті розглянуто ефективність впровадження технологій штучного інтелекту (ШІ) в бізнес-процеси підприємства. Визначено сутність ШІ, проведено аналіз динаміки та структури ринку ШІ. На прикладі іноземних компаній продемонстровано вплив ШІ на прибуток, досліджено розвиток ринку технологій ШІ в Україні. Надано авторські пропозиції щодо використання ШІ в бізнес-процесах на прикладі українських компаній.
Посилання
Hryshko V., Zinchenko I. (2023) Synergy of AI and business as a factor of management efficiency in the context of technology development. Science Journal «Economics and Region». Vol. 4(91). pp. 223–229. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2023.4(91).3216 (Date of accessed August 14th 2024)
La Torre D., Colapinto C., Durosini I., Triberti S. (2023) Team Formation for Human-Artificial Intelligence Collaboration in the Workplace: A Goal Programming Model to Foster Organizational Change. IEEE Transactions on Engineering Management. Volume 70. Issue: 5. pp. 1966–1976.
Verbivska L.V. (2023) Application of artificial intelligence tools in managing the competitiveness of an enterprise. Problems of modern transformations. Series: Economics and Management. №(10). DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-10-04-06 (Date of accessed August 15th 2024)
AI Market Size Statistics (2024), Available at: https://explodingtopics.com/blog/ai-market-size-stats (Date of accessed August 15th 2024)
A. Parfett, S. Townley, and K. Allerfeldt, (2021) AI-based healthcare: a new dawn or apartheid revisited?, AI Soc, vol. 36, no. 3, pp. 983–999
A. Ali et al., (2022) Financial fraud detection based on machine learning: A systematic literature review, Applied Sciences, vol. 12, no. 19, p. 9637.
A. S. Riegger, J. F. Klein, K. Merfeld, and S. Henkel, (2021) Technology-enabled personalization in retail stores: Understanding drivers and barriers, J Bus Res, vol. 123, pp. 140–155.
J. Gao, W. Sun, and X. Sui, (2021) Research on default prediction for credit card users based on XGBoost-LSTM model, Discrete Dyn Nat Soc, vol. 2021.
Vizniuk I., Buglay N., Kutsak L., Polishchuk A. (2021) The use of artificial intelligence in education. Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems. 2021. № 59. P. 14-22.
Forbes The World’s Most Innovative Companies (2024), Available at: https://www.forbes.com/innovative-companies/list/#tab:rank (Date of accessed August 15th 2024)
ServiceNow Net Income 2010-2024 NOW (2024), Available at: https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NOW/servicenow/net-income (Date of accessed August 15th 2024)
Workday Net Profit Margin 2011-2024 WDAY(2024), Available at: https://pro.macrotrends.net/stocks/charts/WDAY/workday/net-profit-margin (Date of accessed August 15th 2024)
The Concept for the Development of Artificial Intelligence in Ukraine, Order of the Cabinet of Ministers of December 2, 2020 No. 1556-p URL: On Approval of the Concept of Development... | dated 02.12.2020 No. 1556-r (rada.gov.ua) (Date of accessed August 21th 2024)
Concept of the State Target Scientific and Technical Pro-gram for the Use of Artificial Intelligence Technologies in Priority Sectors of the Economy for the Period up to 2026 URL: On Approval of the Concept of the State Target Scientific and Technical Program for the Use of Artificial Intelligence Technologies in Priority Sectors of the Economy for the Period up to 2026 Cabinet of Ministers of Ukraine (kmu.gov.ua) (Date of accessed August 21th 2024)
Results of the study on the development of artificial intelligence in Ukraine – Committee on Digital Transformation URL: Committee news - The results of the study on the development of artificial intelligence in Ukraine have been published – Committee on Digital Transformation - Official portal of the Verkhovna Rada of Ukraine (rada.gov.ua) (Date of accessed August 21th 2024)
DeepTech and AI Ecosystem in Ukraine (2024), Available at: https://analytics.dkv.global/Ukraine/teaser.pdf (Date of accessed August 15th 2024)
Masoud R., Basahel S. (2023) The Effects of Digital Transformation on Firm Performance: The Role of Customer Experience and IT Innovation. Digital № 3. pp. 109–126. DOI: https://doi.org/10.3390/digital3020008. (Date of accessed August 15th 2024)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому збірнику, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії CC BY-NC-ND 4.0 (із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Без Похідних 4.0 Міжнародна), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).